-
Motiveerde Van Rappards kritiek Van Gogh?
Na Van Rappards kritiek op de litho van Van Gogh ‘De Aardappeleters’ in 1885 had Vincent er genoeg van. Hij beëindigde hun vriendschap die begon in 1880.
Zowel Van Rappard als Van Gogh schilderden graag arbeiders met waardigheid, maar waar Van Rappard de technisch conventionele regels van de academie volgde, was Van Goghs geest vrijer en verkende hij emotionele expressie. Ze toonden interesse in elkaars werk, waarbij Van Rappard vaak mentor was van Van Gogh. Vincent leerde van de kritiek van Van Rappard; het motiveerde hem om zijn techniek te verbeteren, maar uiteindelijk koos hij ervoor om zijn artistieke hart te volgen.
"Ik heb weinig tijd om te schrijven, maar wil toch eerst zeggen dat ik geloof dat je opmerkingen over tekenfouten in die litho juist zijn, en nu viel het me ook op.”
Die litho zou 'Oude man' of ‘Verdriet’. Omdat Van Gogh fouten in de tekening toegaf, gaat het waarschijnlijk over ‘Oude man’, aangezien hij blij was met het resultaat van ‘Verdriet’.
Verdriet
Den Haag, 1882
Lithografie op papier
49,9 cm x 38,8 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam
Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:
Zowel Van Rappard als Van Gogh schilderden graag arbeiders met waardigheid, maar waar Van Rappard de technisch conventionele regels van de academie volgde, was Van Goghs geest vrijer en verkende hij emotionele expressie. Ze toonden interesse in elkaars werk, waarbij Van Rappard vaak mentor was van Van Gogh. Vincent leerde van de kritiek van Van Rappard; het motiveerde hem om zijn techniek te verbeteren, maar uiteindelijk koos hij ervoor om zijn artistieke hart te volgen.
Vandaag 139 jaar geleden, op 17 of 18 november 1882,
Schreef Vincent van Gogh vanuit Den Haag aan Anthon van Rappard:"Ik heb weinig tijd om te schrijven, maar wil toch eerst zeggen dat ik geloof dat je opmerkingen over tekenfouten in die litho juist zijn, en nu viel het me ook op.”
Die litho zou 'Oude man' of ‘Verdriet’. Omdat Van Gogh fouten in de tekening toegaf, gaat het waarschijnlijk over ‘Oude man’, aangezien hij blij was met het resultaat van ‘Verdriet’.
Verdriet
Den Haag, 1882
Lithografie op papier
49,9 cm x 38,8 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam
Misschien vind je dit ook leuk om te lezen:
Reacties (0)
Geen reacties gevonden.